رد کردن لینک ها

تاثیر محیط بر رشد خلاقیت و یا از دست دادن خلاقیت

تاثیر محیط بر رشد خلاقیت و یا از دست دادن خلاقیت

در سخنرانی که آقای دیوید کلی در  تد داشت خاطره ای از دوران ابتدائی خود نقل می کنه که در کلاس سوم ، ما یه همکلاسی داشتم به نام برایان که دریکی از روزها مشغول درست کردن مجسمه با گلی که در زیر سینک کلاس داشت مشغول بود ، که یکی از دختر ها سرش را  نزدیکی برایان آورد و گفت چیزی که می سازی خیلی مزخرفه ، آقای کلی اشاره می کنه که من تا پابان سال تحصیلی هیچ وقت برایان را در حال مجسمه سازی ندیدم.

چند نفرازشما تجربه مشابهی داشتید که در موقعیت مثل برایان گیر کنید و دوست نداشته باشید کاری را که دوست داشتید دیگه ادامه بدین و  به واسطه قضاوت هایی که اطرافیان در مورد کاری که انجام می دادین کردن دست از تلاش و ممارست خود برداشته و به کاردیگری مشغول باشید؟

گاهی وقت ها بچه ها نسبت به هم بی رحم هستند ، گاهی افراد لحظه خاصی ازدوران کودکی را به یاد می آورند که درآن به این نتیجه رسیده اند که دیگر خلاق نیستند .تصمیم گرفته اند به سادگی از خلاقیت دست بردارند تا مورد قضاوت قرار نگیرند و دیگر هیچ گاه خود را خلاق نداستند.

شیمی دان معروف فرانسوی لوییس پاستور ۱۶۰ سال پیش گفت شانس به ذهن آماده بیشتر روی می آورد.

یک داستان واقعی دیگری که می تواند منبع الهام برای ما باشد این که چارلز گودیر فرایند ولکانیزاسیون برای ساخت لاستیک ماشین را وقتی کشف کرد که ناگهان ترکیبی از لاستیک و سولفور را روی اجاق ریخت. اگر چنین باشد ، بنا نهادن کسب و کار موفق از این فرایند به تلاش های فراوانی نیاز دارد . وقتی لاستیک را روی اجاق می اندازید باید لحظه ای در آرامش فکر کنید ، تا بتوانید این کشف را دریابید ، نه این که هراسان آن را پیش از رسیدن والدین و یا همسر خود پاک کنید.

وقتی کودکی خودباوری در خلاقیت را از دست می دهد تاثیرش می تواند بسیار عمیق باشد.آیا دروس اصلی سنتی مانند ریاضی و علوم موانع اصلی خلاقیت هستند؟با اهمیت پیدا کردن امتحانات تستی خلاقیت نیز در مقایسه با دروس اصلی سنتی مانند ریاضیات وعلوم کم ارزش تر شده اند.تاکید این دروس بر تفکر و حل مسئله ای است که فقط یک پاسخ درست دارند ، در حالیکه بسیاری از چالش های دنیای واقعی قرن ۲۱ به روش های متنوع تر نیاز دارند.تام کلی(TOM KELLEY)

انعطاف پذیری در وقت ناامیدی :

بسیاری از ما در محیط اطراف خودمان روزانه شاهد اظهار نظرهای ناامید کننده بسیاری از اطرافیان خود هستیم ، خوشبختانه ، بسیاری از ما آنقدر انعطاف پذیر هستیم که دوباره تلاش کنیم .

خوب تااینجا متوجه شده ایم که محیط و افراد پیرامون نقش اساسی در شکل گیری شخصیت خلاق ما دارند.در تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفت نشان داد که دایره افراد خلاق و مبتکر نقش به سزایی در شکوفایی افراد در زندگی خود دارند

افراد خلاق دایره ای از چهار گونه مختلف افراد پیرامون خود دارند.

  • استاد مربی

  • مناقشه کننده

  • منبع الهام

  • پشتیبان

این چهار گونه افراد را جامعه خلاق می گوییم.

  • استاد مربی

استاد مربیان دو نقش حیاتی ایفا می کنند آنها ترفند ها را آموزش می دهند با با بازخورد سنجیده ، به شاگردان یاری می رسانند.اگر به محیط اطراف خودمان دقت کنیم پر است از آدم هایی که می توانیم ازآنها مطلب یاد بگیریم و این مستلزم آن است که کنجکاو باشیم .

  • همکار مناقشه کننده :

مسلما نمی خواهید با کسی کار کنید که به را حتی می توان با او کنار آمد ، و شما را به جلو به حرکت درنیاورد. شخصی را پبدا کنید که به شما کمک کند تا نقص هایتان را کشف کنید و بر آنها فائق آیید.

  • منبع الهام

زندگی پر از خلاقیت ، اغلب مستلزم آسیب دیدن روحتان است . شما باید افرادی را در اطرافتان داشته باشید که به شما انگیزه دهند و تشویق تان کنند تا پشتکار داشته باشید.

بنابراین حواسمان به محیط اطرافمان باشد که آدم ها ما را به سمت کدام یک هدایت می کنند.

اینکه خلاق باشیم ؟

یا از آن دست بکشیم؟

به گفتگو بپیوندید

سبد خرید آیتم حذف شد بازگردانی
  • هیچ دوره ای ثبت نام نکرده اید...