رد کردن لینک ها

ضرورت توجه به رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX

حتما دیدید که خیلی‌ها به دنبال این هستند که محصولاتشون تو فضای مجازی، گوشی‌ها و سایت‌ها خوب به چشم بیاد و چشم کاربران و مشتری‌ها رو بگیره! طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری از جمله دغدغه‌هایی هستش که خیلی‌ها دنبالشن تا به بهترین شکل ممکن انجامش بدن.

حالا رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چی هست؟⁣

  • طراحی UI یا همون User Interface که به فارسی رابط کاربری هم بهش میگن به طرحی گفته میشه که مستقیم با کاربر ارتباط داره! برای مثال میشه به شکل و نحوه قرارگیری دکمه‌ها، عکس‌ها، آیکن‌ها، طرح کلی و انیمیشن‌ها در یک اپلیکیشن موبایل یا وب سایت اشاره کرد.⁣
  • طراحی UX یا همون User Experience که به فارسی تجربه کاربری بهش میگن، همونطور که از اسمش معلومه بستگی به تجربه کاربر نسبت به ساختار و معماری اپلیکیشن‌ها و سایت‌های دیگه داره. اینطور درنظر بگیرید که یه کاربر دوست داره المنت‌ها و ساختار اپلیکیشن یا سایت شما تقریبا به همون شکلی باشه که جاهای دیگه تجربه‌اشون کرده؛ ولی اینطور نیست که شما بخاطر این موضوع محدود بشید، باید خودتونو جای کاربری که از رابط شما استفاده می‌کنه قرار بدید و ببینید بهترین و ساده‌ترین شکل برای طراحی تجربه کاربری چی می‌تونه باشه تا اونو پیاده‌سازی کنید!

خیلی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها هستند که بخاطر رابط کاربری و تجربه کاربری بدشون شکست خیلی بزرگی داشتند و کاربران و مشتریان زیادی رو از دست دادن!⁣ به همین دلیل باید خیلی به طراحی UI و UX اپلیکیشن موبایل یا سایتتون توجه داشته باشید.

نحوه طراحی UI و UX چجوریه؟

برای اینکه شما بتونید به بهترین شکل ممکن رابط و تجربه کاربری برنامه موبایل یا سایتتون رو پیاده سازی کنید، لازم هست که از طراحان گرافیک حرفه‌ای کمک بگیرید. اگر خودتون می‌خواید وارد زمینه طراحی UI و UX بشید، می‌تونید از نرم افزارهای قدرتمند گرافیکی استفاده کنید. نرم افزارهایی مثل Adobe XD، Adobe Photoshop، Adobe Illustrator و… مختص این کار هستند. اما استفاده از همین نرم افزارها هم نیاز به مهارت و حرفه خاص خودشون داره که شما خیلی ساده می‌تونید از طریق آموزش‌های اینترنتی یا دوره‌های حضوری این مهارت‌ها رو کسب کنید. اما توجه داشته باشید که تنها استفاده از این نرم افزارها برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری کافی نیست، بلکه شما باید مراحلی قبل از این کار انجام بدید.

مراحل طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

اکثر طراحان گرافیک حرفه‌ای قبل از شروع به طراحی UI و UX ابتدا مراحلی رو طی می‌کنند تا فرایند طراحی در نرم افزارهای گرافیک به خوبی طی شود.

  1. یک طراح گرافیک حرفه‌ای ابتدا طرح کلی و ساختار اپلیکیشن یا سایت رو روی یک کاغذ رسم می‌کنه؛ به این نمونه که روی کاغد طراحی میشه به اصطلاح اسکرچ میگن.
  2. با آماده شدن اسکرچ، طراح این نمونه ترسیم شده رو با تیم به صورت کامل تمامی سناریوها رو بررسی میکنه تا اگه مشکلی در طرح UI یا UX وجود داشت، اون ها رو برطرف می‌کنن.
  3. بعد از تایید و بررسی همه سناریوها طراح گرافیک شروع به پیاده‌سازی طرح در نرم افزار گرافیکی خودش میکنه. این بستگی به سلیقه خود طراح داره که از کدوم یکی از نرم افزارها استفاده کنه.
  4. طرح که آماده شد باز نوبت بررسی و رفع اشکال میرسه؛ یک طراح حرفه‌ای میتونه از یک یا دو کاربر برای آزمایش طرح خودش استفاده کنه
نرم افزار Adobe XD
نرم افزار Adobe XD

بیایید با نرم افزار Adobe XD بیشتر آشنا شیم

نرم افزار Adobe XD، برنامه‌ای است که توسط شرکت Adobe به منظور طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن‌های موبایل و وب سایت توسعه و منتشر یافته است. در حال حاضر این نرم افزار برای سیستم عامل‌های Windows و MacOS در دسترس قرار داده شده است؛ نسخه‌هایی برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS ایجاد شده‌اند که تنها به منظور پیش نمایش نتیجه کار شما در نسخه‌های اصلی می‌باشد. قبل از اینکه نرم افزار Adobe XD معرفی شود، طراحان گرافیک از نرم افزارهایی مانند Photoshop برای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری استفاده می‌کردند؛ تا اینکه شرکت Adobe به فکر ایجاد نرم افزاری مخصوص طراحی های UI و UX افتاد و نسخه Beta آن را در سال ۲۰۱۶ منتشر کردند و با استقبال بسیاری بالایی روبرو شد. تا به اینجا Adobe XD با سادگی و در عین حال قابلیت‌های شگفت انگیز خود به یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری میان طراحان گرافیک تبدیل شده است.

نمونه طراحی‌های UI و UX اپلیکیشن موبایل

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by مجتمع فنی اشراق (@mfeznj) on

نظرات

به گفتگو بپیوندید

سبد خرید آیتم حذف شد بازگردانی
  • هیچ دوره ای ثبت نام نکرده اید...